|  | Duurzaamheid  in de openbare ruimte  In  2010 heeft Ria Markvoort, voor de mastercourse strategisch management aan de UU  (USBO), onderzoek gedaan naar de invoering van duurzaamheid bij de buitendienst  van de gemeente Dalfsen. Een paar conclusies: 
                    Duurzaamheid heeft altijd een context nodig. Duurzame  ontwikkeling in de openbare ruimte is een begrijpbaar kader.De   verbinding tussen de ecologische, sociale en economische waarden vraagt  om expliciteren van keuzen die door medewerkers begrepen worden.Een buitendienst moet kiezen voor een eigen duurzame koers, met een  helder profiel, wat de vakmensen kunnen communiceren met de gebruikers. Vakmensen hebben de ruimte nodig om zich  te profileren als vakbekwame  dienstverleners met kennis van én hart voor ecologische duurzaamheid. Een strategische verbinding tussen de  organisatorische, vakinhoudelijke en omgevingsgerichte dimensie is  noodzakelijk.Samenwerking tussen alle lagen van de betroken dienst maakt bottum-up  strategie mogelijk. Met al onze ervaring willen wij  specialist zijn in het organiseren van duurzaamheid in de openbare ruimte. Het  is onze ambitie dat de vakbekwame professionals leren samenwerken met sociale organisaties, om de maatschappelijke  waarde van de openbare ruimte te vergroten.  Green Art Business als werkwijze voor  duurzaamheid op bedrijventerreinen Green Art Business is in samenwerking met Tsjerk Holtrop  ontwikkeld als een experimenteel product voor (tijdelijke) lege plekken op  bedrijventerreinen. Kunst, groen, lege plekken en participatie zijn de  ingrediënten. Uitgangspunt is dat participerende gebruikers de verbinding maken  tussen de ecologische en economische samenhang. Het gaat om ruimte ervaren, ontmoeten,  verpozen, schoonheid en vergroten van de biodiversiteit. De lege plekken en  tijdelijkheid zijn in onze filosofie de kansen om een samenhang te smeden  tussen partijen die gebruikelijk niet met elkaar optrekken.  We willen  de waarden van een bedrijventerrein, als een gedeelte van de openbare ruimte, beleefbaar  maken en tegelijkertijd  meerwaarde  genereren voor mens, cultuur en natuur.   
   |  |